I disse tider, når kunder besøger dig online, er der nogle tendenser der er blevet så vigtige, at de bogstaveligt talt kan skade dine chancer for at blive fundet, hvis du ikke har dem.
Så lad os tage et kig på de bedste designtrends til din virksomheds hjemmeside, som du skal have i 2022 for at blive med i spillet.
Optimeret til mobilskærme
Dine kunder bevæger sig mere og mere mod mobile enheder, såsom telefoner og tablets, samt mindre computerskærme. Derfor skal du sikre dig, at de får den bedst mulige visningsoplevelse på hver af disse enheder, når de besøger dit websted.
Du tænker måske, at dette ikke er en god nok grund til at prioritere dette. Hvad med det her? Hvis dit websted ikke reagerer, når folk søger online efter dine tjenester, vil Google straffe dig og sænke din søgerangering. Og da undersøgelser har vist, at 51 % af mobile lokale søgninger resulterer i et butiksbesøg, bør du måske genoverveje disse prioriteter.
Store, fed skrifttyper
Som vi nævnte ovenfor, er Google begyndt at straffe websteder, der ikke er mobilvenlige. Responsivitet er kun én faktor for mobilvenlighed, og skrifttyper er en anden. Når du ser fra en mobilskærm, kan skrifttyper, der kan virke gennemsnitlige på en computer, blive gengivet ganske små på en telefon. Eksperter anbefaler, at skrifttypen på dine afsnitstekster er mindst størrelse 16.
Sammen med at bruge store skrifttyper til afsnit er det nu helt acceptabelt (og endda velkomment) at bruge store, fede overskrifter i stedet for flere grafik. Din overskrift er et sted, hvor du straks kan kommunikere med dit publikum, så spild ikke på nogle smarte, komplekse designelementer, når du kan dele dit budskab med dine besøgende hurtigt og kortfattet.
Afslappet, venligt eksemplar
Ud med det kedelige, corporate-speak og ind med det letlæselige venlige sprog, der får din læser til at føle sig som en del af familien. Ingen ønsker at læse om dit paradigmeskifte og dine innovative samarbejdsvisionære eller hvordan du “tænker ud af boksen”. Faktisk, hvis de falder på denne liste og vises hvor som helst på dit websted, overvejer du at fjerne dem med det samme.
Dermed ikke sagt, at du skal gå ned i vanvid og tale som en teenager på Tiktok. Medmindre du appellerer til teenagere, kan det faktisk virke til din fordel. Hvad vi dog siger, er fokus på at dele dit budskab i den klareste form, vælg gennemsigtighed og ligetil i stedet for at replikere en ph.d.-afhandling.
Opdater dit indhold
Hvis du stadig bruger Flash-grafik på dit websted i 2022, skal du ikke overføre det til det næste år. Det gør mere ondt, end det hjælper. Her er hvorfor.
Flash er tungt og helt unødvendigt. Websites med Flash-grafik tager så lang tid at indlæse, at mange mennesker simpelthen lukker siden og aldrig kommer til at opleve dit indhold. Og det er ikke det værste. Det kan tage lang tid at indlæse på computere, men det indlæses slet ikke på mobile enheder. De støtter det ikke. Så det smukke roterende display, du har på din startskærm, ja, det er der ingen, der ser.
Hvad skal man gøre i stedet for på en professionel hjemmeside? Fra store stockfotos og -videoer, der er helt gratis tilgængelige flere steder, behøver du ikke bruge tusinde af kroner eller mere hvert år på stockfotografering. Nøglen er at bruge disse til at reducere størrelsen på disse billeder i god kvalitet, før de uploades til dit websted, så de fylder mindre.