Vi lever i dag en digital tidsalder, hvor flere og flere arbejdsprocesser, funktioner og foretagende bliver digitaliseret. Den digitale udvikling har været med til at give os nye forretnings muligheder og måder at udføre opgaver på.
For mange erhvervsdrivende er en digital tilstedeværelse blevet en afgørende faktor for virksomhedens fremgang og udvikling. Dette indebærer ikke kun en tilstedeværelse på samtlige online platforme og sociale medier, men også ved brug af en hjemmeside.
En ”rigtig” tilstedeværelse
Når det kommer til hjemmesider, deler de mange fællestræk som en fysisk forretning. Begge er afhængige af at blive fundet, hvoraf internettet giver mere skalerbare muligheder på dette kontra fysisk geografi. Ligeledes forudsætter begge to i forskelligt omfang deres egne krav til, hvordan du skal blive fundet.
Selvom at hjemmesider giver mere skalerbare muligheder, når det kommer til at hente online besøgende, kræver de en indsats. Det er nemlig sjældent at en hjemmeside bliver fundet af sig selv, hvorfor det er vigtigt at have dette in mente, når du skal udvikle din første hjemmeside.
For at øge din online ”synlighed” kan du gøre brug af følgende metoder:
- Online promovering (Sociale medier, betalt annoncering, SEO, SEM mv.)
- Offline promovering (TV, radio, reklameskilte mv.)
Der findes et hav af forskellige metoder, hvor det bedste er at gøre brug af en blandet pallette af de forskellige. Dog er det vigtigt, at inden du går i gang med din online promovering, a du får din hjemmesides tekniske fundament på plads.
Ikke alle hjemmesider er lige
Set bort fra placeringer i Google, er der ikke to hjemmesider som er ens, når det kommer til indhold, design, funktionalitet og brugeroplevelsen. Hjemmesider bliver ligesom en fysisk forretning bedømt på førstehåndsindtrykket, hvorfor det er vigtigt at ligge et seriøst stykke arbejde i sin hjemmeside, hvis du ønsker, at den skal være konkurrencedygtig.
Et tvivlsomt udseende kan skræmme besøgende væk, da det kan efterlade et indtryk af fup, svindel eller noget udateret. Udover at have udseendet på plads er det også vigtigt, at du sætter et godt stykke arbejde ind i funktionaliteten i din hjemmeside.
Efter udseendet bliver en hjemmeside bedømt på dens funktionalitet og interaktionsmuligheder mellem den og den besøgende. Har hjemmesiden manglende, langsom, defekt og lignende funktionalitet kan det medvirke til en dårlig brugeroplevelse af din hjemmeside. Brugeroplevelsen er her særlig vigtigt, hvis du ønsker at differentiere dig fra din konkurrenter og samtidig forholde dig konkurrencedygtig.
Hent professionelle hænder
For at mindske risikoerne for kritiske fejl, bør du hente hjælpe fra professionelle programmører. Dette kan være afgørende, hvis du ikke selv kan kode. Afhængigt af din hjemmeside bør du hente hjælp fra en frontend udvikler og en PHP udvikler, hvis du ønsker at gøre din hjemmesides interaktion bedre.