Det er vigtigt at man som firmaejer kender sine kunder godt, så man meget bedre kan ramme dem med ens markedsføring. Men kender du egentlig dine kunder, når det kommer til stykket? Læs med her og få nogle gode råd om hvordan man lærer sine potentielle kunder meget bedre at kende. Denne artikel retter sig til alle arbejdsgiverne.
Lav en kundeanalyse
Det er en god ide at lave en kundeanalyse, hvis man gerne vil finde ud af hvilke potentielle kunder man egentlig har til sine produkter eller services. Få hjælp til kundeanalyse her hvis du har svært ved at klare det selv. Det kan være en meget god ide at få lidt professionel hjælp til at lave sin kundeanalyse, da man dermed er helt sikker på, at det bliver gjort rigtigt.
Du kan dog også selv vælge at lave din kundeanalyse. På den måde kan du også spare en del penge, selvom det naturligvis vil koste mere af din tid. Du kan finde en masse gode råd og tips på nettet om, hvordan du skal lave sådan en kundeanalyse. Med disse råd vil du meget hurtigt danne skabe en kundeanalyse og lære dine kunder bedre at kende.
Hvis du vælger at hyre et firma til at gøre det for dig, så skal du være lidt skeptisk med hvem du ender med at hyre. Der er mange firmaer, som tilbyder den service at lave en kundeanalyse for dig. Men det er ikke alle af disse, som er lige gode. Det er derfor en meget god ide, hvis du lige tager et kig på nogle anmeldelser, før du hyrer nogle.
Lad din kundeanalyse påvirke din marketing
Når du har fået lavet en rigtig god kundeanalyse – enten selv eller gennem et firma – så er det på tide at implementere den i din markedsføring. Og hvordan gør man så det?
Det er en god ide at tænke over hvilke markedsføringsmidler man benytter sig af. Hvis man for eksempel gerne vil have fat i det unge segment af samfundet, så skal man ikke investere voldsomt mange penge i tv-kanaler. Det kan i stedet være en god ide at have fokus på de sociale medier, da unge bruger mere tid her end de gør foran tv’et. Omvendt skal du jo forholde dig, hvis du gerne vil have fat i de ældre folk.
Derudover er det en god ide at tilpasse budskabet alt efter hvilke kunder, du gerne vil have fat på. Unge og ældre mennesker bekymrer sig ikke om de samme ting og har ikke de samme problemer. Det er derfor heller ikke det samme budskab, som du skal ud med til dem begge.
Med en kundeanalyse kan du komme rigtig langt.