Sponsoreret indhold
Det at spørge om hjælp og uddelegere ansvar kan være en svær størrelse for mange, men det er ikke desto mindre en nødvendighed i langt de fleste virksomheder, hvis man vil vækste og nå i mål med større ambitioner og målsætninger.
Det er sjældent, at man er god til det hele i én virksomhed, særligt hvis man er en mindre eller mellemstor virksomhed. Derfor er det også helt afgørende, at man finder de rette samarbejdspartnere, så man kan koncentrere sig om det, man er bedst til, og nå i mål med vækst og ambitioner på disse parametre, mens man kan lade andre om det, man er mindre god til.
Der er ingen skam i at spørge om hjælp – alligevel gør mange det ikke
Uanset om I har behov for hjælp til vedligehold af bygninger og udearealer, automatisering, håndværksmæssige opgaver, tekstforfatning, rekruttering eller noget helt sjette, er der altså stor fordel I at række hånden ud og finde den rette samarbejdspartner.
Selvom det kan lyde banalt, når man stiller det op på den måde, er det ikke alle virksomheder, der er glade for eller trygge ved dette. Det kan nemlig føles både fremmed og grænseoverskridende at lægge ansvar fra sig. Det kræver mod at overlade dele af sin virksomheds performance eller trivsel i hænderne på andre fagfolk, men det er ikke desto mindre en rigtigt god idé mange steder.
Tjen penge på at bruge penge
I nogle virksomheder kan en afgørende barriere for at uddelegere og spørge om hjælp også være, at man har fokus på, hvilken udgift denne hjælp vil være. Når man ser sort på hvidt, hvad support og hjælp af den ene eller anden slags koster, kan det nemlig få mange virksomhedsejere eller ledere til at trække følehornene til sig.
Dog skal man altså huske at medregne andre faktorer. Ofte bruger man som virksomhed også en hel del penge på de samme arbejdsopgaver internt i arbejdstimer hos egne medarbejdere. Ofte vil man opdage, at opgaver bliver udført mere effektivt, i højere kvalitet og måske endda til en billigere pris. Det koster nemlig også noget at sætte sine egne medarbejdere til at udføre arbejdsopgaver, som de måske endda bruger længere tid på.
Brug den frigjorte tid på at nå i mål med andre projekter
Når man tager arbejdsopgaver fra egne hænder og lægger dem i hænderne på andre, frigør det tid, rum og overskud til, at man kan løfte andre arbejdsopgaver. Derfor kan det også være en stor fordel for en virksomheds vækst, at den uddelegerer opgaver til samarbejdspartnere.
I stedet for at en dygtig og kompetent intern medarbejder skal bruge arbejdstimer på at løse opgaver, som vedkommende måske ikke er den bedste til eller er interesseret i, kan vedkommende i stedet bruge sin arbejdstid på nogle af alle de opgaver, som vedkommende netop var dygtig til og fandt inspiration i.
Dette vil ikke alene være til gavn på virksomhedens bundlinje – det vil også være til gavn for den enkelte medarbejders arbejdsglæde og trivsel, ligesom det potentielt vil bidrage til en mere positiv arbejdskultur, hvor man er glad for at gå på arbejde.